متن برنامه ی درس هایی از قرآن کریم حجت الاسلام قرائتی؛ تاريخ پخش :: 1372/2/2
بسم الله الرحمن الرحيم
الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي
در خدمت برادراني هستيم گارد امنيت پرواز هستند و حفاظت جان مسافرين را در آسمانها بعهده دارند شب و روز ندارند زحمت ميكشند ما بخصوص در اين ايام حج بار زحمت آنها بيشتر است.
كساني كه در جاهايي كار ميكنند سرو كارشان با امنيت مردم است نگويند ما حقوق ما كم است تا امنيت نباشد هيچ كاري نيست «مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي» النور/55 يعني تا امنيت نباشد عبادت نيست بنابراين امنيت را دست كم نگيريد خدا وقتي ميخواهد بگويد كه عبادت كنيد ميگويد «فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هَذَا الْبَيْتِ الَّذِي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَآمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ قريش/3-4.
موضوع بحث ما حريم مقدسات است، كساني كه در چهار ماه حرام تصادف بكنند جريمهشان دو برابر است اينكه ميگويند فلاني حرام است يعني دور و بر او نرويد حرم يعني جايي كه مقدس است احترام يعني بايد با ديد قداست با آن نگاه كرد محترم يعني حريم دارد اين كلمات در فقه و روايات ما هست.
(اللَّهُمَّ رَبَّ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ وَ رَبَّ الْبَلَدِ الْحَرَامِ وَ رَبَّ الْحِلِّ وَ الْحَرَاميا) مسجد الحرام يعني مسجدي كه حرام است كفار توي آن بيايند مسجدي كه احترام ويژهاي دارد. حديث داريم خوب نيست پدر و پسر با هم حمام بروند اين خودش يك حريمي است در روايات و اخلاقيات ما اين حريمها خيلي حفظ شده است حديث داريم اگر بابا حرف ميزند پسر خواست جواب بدهد يك مقداري صدايش را از صداي آنها پائينتر بياورد اين حريم صداست. فقيري آمد خدمت امام حسن(عليه السلام) صد درهم به او داد رفت پيش امام حسين(عليه السلام) حضرت فرمود برادرم چند درهم به تو داد گفت صد درهم امام نود و نه درهم به او داد فرمود اگر تنهايي ميآمدي من هم صد درهم ميدادم اما حالا كه او صد درهم داده است من كمتر ميدهم.
«وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنْ الْبَيْتِ وَإِسْمَاعِيلُ» البقرة/127 حضرت ابراهيم پايههاي خانه كعبه را بالا برد بعد ميگويد اسماعيل، چرا خدا پدر و پسر را از هم جدا كرده است و دو تا را كنار هم نياورده است؟ در تفاسير ميگويند بخاطر احترام است چون يكي بنا است و يكي كارگر يكي پدر است و يكي پسر، گاهي وقتها پيش هم نشستن توهين است سلسله مراتب يك ارزش است. حريمها بايد حفظ بشود اگر راجع به امام ميگوئيم معجزه راجع به امامزاده بايد بگوئيم كرامت بين اين دو تا فرق است.
پيغمبر ما در در معراج تا آسمان چهارم رفت جبرئيل ايستاد فرمود بيش از اين حريم من نيست حريمها را بايد حفظ كرد، گاهي وقتها يك جوري ميشود كه با كمال تاسف توي آن گستاخي ميآيد قداستها و حريمها شكسته ميشود ميگويد تو يكي و من هم يكي. حديث داريم برادر بزرگ توي خانه مثل پدر است احترام او لازم است بشرطي كه برادر بزرگ هم عاطفه پدر را داشته باشد.
ياران امام حسين(عليه السلام) از شب عاشورا مريد امام بودند هر چه امام فرمود كه شب است و ميتوانيد برود گفتند كه ما با شما هستيم. حر دير آمد قبل از ظهر عاشورا آمد دو ساعت دير آمد چون دو ساعت دير آمد دو فرسخ قبر او جدا شد يعني الان قبر حر دو فرسخي كربلاست يعني كسي كه دو ساعت دير آمد جايش اين نيست كه بغل امام حسين باشد بايد يك خورده فاصله باشد اينها حسابهايي است كه بايد باشد.
«إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْ وَقَاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَافَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ» التوبة/36 ماهها نزد خدا دوازده ماه است چهار تا از اين ماهها احترام خاصي دارد يكي ماه رجب است كه جداست و سه تا هم پشت سر هم است ماه حج وسط آن دو تا است اين چهار ماه احترام دارد يعني چه؟ در زمان صدر اسلام كه مسلمين با كفار جنگ داشتند سالي چهار ماه آتش بس اجباري داشتند، مكان آتش بس هم داريم و آن مكه است در منطقه مكه هيچكس حق ندارد متعرض كسي بشود.
فايده آتش بس پنج تا چيز است؟ يكي فكر است، آدمي كه صبح تا شام مشغول كار باشد نميرسد كه فكر كند دوم استراحت است سوم مذاكره بالاخره ما اين همه جنگ ميكنيم برسيم مذاكره هم بكنيم عبادت، بازسازي نيروها، اينها فايدههاي دوران صلح است. البته اگر در اين چند ماه دشمن به شما حمله كرد شما بايد دفاع بكنيد دفاع زمان و مكان ندارد اگر در كنار كعبه يكي به شما زد شما هم بزن دفاع بر زن و مرد واجب است زمان و مكان دفاع ندارد اما جنگ غير دفاعي آتش بس دارد.
بعد ميگويد «ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ» دين پا برجا اين است يعني دين خوب ديني است كه يك سوم برنامههاي آن مال استراحت و فكر و برنامه باشد، حزب اللهي خوب حزب اللهي است كه يك سوم عمرش را صرف فكر و عبادت و مذاكره و استراحت كند اينهايي كه شبانه روز كار ميكنند دين آنها قيم نيست ميبرند در حوزه عليمه طلبههايي كه زيادي درس خواندهاند اينها بريدهاند مثل رانندههايي كه بي كله ميروند بي كله ميروند با كله ميافتند غذاي بد با درد دل قيمت غذاي خوب تمام ميشود افرادي كه در يك فصل خاص خيلي مطالعه ميكنند آنوقت بايد دو سه ماهي استراحت كنند. اظهار علاقه، يكوقت ميگويد كه قربانت بروم يكوقت هم ميگويد برو گم شو مرده شور تركيبت را ببرد ما در هر چيزي بايد. . . حديث داريم با هر كسي كه دشمن ميشوي هر چه فحش است به او نده چون ممكن است فردا آشتي كنيد رويتان نميشود چون زياد به هم فحش دادهايد حديث داريم با هر كس رفيق شدي همه كارهايت را نگو شايد فردا دشمن شديد.
حديث داريم تجار همه پولشان را در يك جا سرمايه گذاري نكنند اگر همه پول را طلا خريدي كافي است يك دزد بيايد و خلاص اگر همه پول را مزرعه درست كردي كافي است يك سيل بيايد خلاص همه پول را كشتي خريدي يك غرق خلاص امام ميفرمايد تاجر سرمايهاش را در چند جا خرج كند كه اگر قنات خشك شد چند مثقال طلا را داشته باشد مزرعه خشك شد مغازه داشته باشد. طلبه هم همينطور هستند اگر تمام عمرش را صرف و نحو خواند ميشود اديب آنوقت ممكن است بيايد توي يك شهري كه اديب نيست اين طلبه فلج ميشود ما فلج الاسلام هم داريم كه خيلي ملاّ است ولي آنچه خوانده است به درد جامعه نميخورد يعني علومش كاربردي نيست كلهاش پر است مثل درسهايي كه دخترها توي دبيرستان ميخوانند ميداند كه كوه هيماليا چند متر است ولي نميداند كه چه كند بچهاش ترسو نشود يعني روانشناسي كودك نخوانده است و علم غير مفيد در دانشگاه و حوزه است و به قدري بد است كه پيغمبر هر روز ميفرمود(اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لَا يَنْفَعُ) پناه ميبرم از علمي كه فايدهاي ندارد، حالا شما اگر ميخواهيد بدانيد علمي كه داريد مفيد است يا نه، امام علي(عليه السلام) ميفرمايد(ثمرة العلم العبودية) ثمره علم تواضع است اگر سال چهارم دانشگاه بيشتر سلام كرد معلوم ميشود كه علم او مفيد است اگر آيت الله عبادتش از حجة الاسلام بيشتر بود معلوم ميشود كه علمش مفيد است.
«يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ» يعني از روزي كه خدا زمين و آسمان را آفريد ماهها دوازده تا بودند دوازده ماه بودن سال مساوي با خلقت است يك چيز قراردادي نيست طبيعي است يكي از امتيازات اسلام اين است كه احكام آن قراردادي نيست حتي معيارها، آقا آب كر چقدر است؟ هر طرف آن سه وجب و نيم، وجب يك چيزي است كه همه با خودشان دارند خلق الله است طبيعي است كي نماز بخوانيم؟ طلوع و غروب اين يك معيار آفرينشي است اگر آب نبود تيمم كن چقدر بررسي كنيم ميگويد به اندازه يك سنگ هر كسي پرتاب يك سنگ را ميداند كه چقدر است چقدر صورتم را بشورم ميگويد با دست تو معيار تو باشد يعني معيارهايي كه اسلام دارد طبيعي است ولذا معيارهاي اسلام هيچوقت زمان و مكان عوضاش نميكند دين قيم اين است.
من بايد تشكر كنم از سپاه و ارتش بخاطر برنامههاي نماز جماعت و اذاني كه ميگوئيد مسئله اذان را بيشتر مطرح كنيم مقام معظم رهبري به من فرمود من خيلي غصه ميخورم كه چرا مسئله اذان فتيلهاش پائين آمده است. به قدري اذان گفتن ثواب دارد كه امام علي(عليه السلام) فرمود هر چه از رسول خدا خواستم به من داد يكي را هر چه خواستم به من نداد و آن اين بود كه امام حسن(عليه السلام) اذان بگويد فرمود نه بلال بايد اذان بگويد اين خيلي مقام است منظور ما از اذان اذان حلقومي است نه اذان راديو به يك كسي گفتند چكارهاي گفت تلفن چي هستم گفت اين كه مال يك انگشت تو است پس نه تاي ديگر چي؟ آدم كاري كه ميكند بايد با تمام وجود كار بكند ما راديو روشن ميكنيم بعد صداي آنرا توي بلندگو ميگذاريم اين اذان است؟ البته حالا نوارها را هم خاموش نكنيد مثل كلاه گيس ميماند كه براي كچل خوب است ميترسم هم اين را خاموش كنيد و هم آنرا نگوئيد بدتر بشود ولي اذاني كه اسلام گفته آن است حديث داريم اگر توي خانه اذان گفته بشود خدا بلا را از خانه ميبرد و چقدر خانهها مريض دارند و اذان توي آن گفته نميشود بين اذان و اقامه دعا مستجاب ميشود در پايان اذان دعا مستجاب ميشود چرا ما خودمان را از اين بركات دور ميكنيم حالا بازاريها چرا؟ آنها هم بايد اذان بگويند و بازار را ببندند بيائيم فرهنگ اذان را اقامه كنيم.
رفته بودم خانه بنده خدايي شخصيت بود گفتم ميخواهم اذان بگويم گفت آقا ما آبرو داريم گفتم چرا؟ گفت اينجا محله طاغوتيها است گفتم پس حتماً بايد بگويم آقايي به يك فقيري پول داد گفت به او نده گفت چرا؟ گفت ترياكي است گفت پس يك تومان ديگر هم به او بگويم خرجش سنگين است اگر محله طاغوتي است پس شما حتماً بايد بگويي شما آنها را دنبال خودت بكش نه اينكه آنها تو را بكشند تو آنها را جذب كن به هر حال دين قيم ديني است كه به مسائل فكري هم برسد چرا ماركسيسم فرو ريخت؟ براي اينكه پايدار نبود، مكتبهاي مادي پايدار نيست دين پايدار ديني است كه به همه ملاكها برسد مكتبي كه روي مسائل اقتصادي ذوم كرد روي مسائل اقتصادي خوب فكر آن پايدار نيست براي اينكه يك بعد زندگي را ميداند باقي آنرا نميداند اگر مادري زائيد سر بچه سه كيلو نيم بدن آن نيم كيلو اين ناميزان است الان در زمان ما اينطوري پيدا ميشود كه همه فكرش ورزش است درسهايش همهاش تجديد شده است بدن قوي است مخ عقب افتاده است آدمهايي هستند كه كلهشان خوب كار ميكند اما چند رقم مرض دارند. در اين ماههاي حرام اگر جنگ كنيد به خودتان ظلم كردهايد.
ما بهترين امت هستيم و شريف ترين مكتب را داريم منتهي يك عيب داريم و آن اينكه بعضي از ما جسور نيستيم مثلاً ميخواهيم اذان بگوئيم خجالت ميكشيم خوب بت شكني كن، دفعه اول هر كاري مهم است من آن شبي كه ميخواستم عمامه بگذارم تا صبح دور مدرسه فيضيه راه رفتم كه فردا عمامه بگذارم چي ميشود هيچ طوري نشد تازه عمامه گذاشته بودم ميخواستم بروم كاشان رويم نميشد فكر ميكردم وارد كاشان بشوم همه بازار ميبندند و به من نگاه ميكنند! يك مدتي نميرفتم بعد رفتم ديدم مردم اصلاً كسي به كسي نيست اصلاً نميفهمند كه من بودم يا نبودم ميگويند يك گنجشكي روي درخت نشست وقتي ميخواست بلند شود به درخت گفت مواظب باش من ميخواهم بلند شوم گفت اصلاً من نشستن تو را نفهميدم! چيزي نيست آنچه بد است علناً بد است و بدي ميكند اما آنچه خوب است رويش نميشود كه انجام بدهد ما اين عيب را داريم.
ما بايد افتخار كنيم امام در وصيت نامهاش مينويسد ما افتخار ميكنيم كه شيعه هستيم من كه ميگويم الله اكبر افتخار ميكنم بزرگ تو كي است؟ من كه ميگويم لا اله الا الله افتخار ميكنم خداي تو كي است؟ من كه ميگويم حي علي الصلاة افتخار ميكنم شما براي چي عجله داري؟ ما مفتخرم و بايد هم افتخار كنيم.
(والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته)