هوالمحبوب
سلام علیکم
تصویر قرآنی امروز اختصاص دارد به آیه ۲۹ سوره قلم « وَإِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ » – « و راستى که تو را خویى والاست ».
این آیه در شأن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) نازل شده که ابتدا کمی توضیح درباره این آیه از تفسیر نور خدمت شما تقدیم می کنم و سپس تصویر رو قرار می دهم.
برای دریافت تصویر، یک صلوات برای تعجیل در ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بفرستید.
برای مشاهده تصویر در ابعاد اصلی ، روی تصویر بالا و یا اینجا کلیک کنید.
–
لینک کمکی – پیکوفایل
–
برای دریافت فایل لایه باز (psd) تصویر اینجا کلیک کنید.
–
لینک کمکی – پیکوفایل
–
اخلاق در اسلام
در میان صفات و ویژگى هاى پیامبر، قرآن بر اخلاق آن حضرت تکیه کرده و آن را «خلق عظیم» خوانده است. به همین مناسبت، سخنان برخى از پیشوایان دینى در این زمینه را از کتاب میزان الحکمه، باب خلق نقل و ترجمه مىکنیم.
حضرت على علیه السلام فرمود: «رُبّ عزیز اذلّه خلقه و ذلیل اعزّه خلقه» چه بسیارند عزیزانى که به خاطر بداخلاقى ذلیل مىشوند و ذلیلانى که به خاطر حُسن خلق عزیز مىشوند.
امام حسنعلیه السلام فرمود : «حُسن الخلق رأس کلّ بِرّ» خوش اخلاقى سرآمد هر کار نیک است.
پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله فرمود: «انّما تفسیر حسن الخلق ان اصاب الدنیا یرضى و انّ لم یصبه لم یسخط» حسن خلق به این است که اگر کامیاب شدى راضى باشى و اگر نشدى عصبانى نشوى .
حضرت على علیه السلام فرمود: «ان العبد المسلم یبلغ بحسن خلقه درجه الصائم القائم» انسان در اثر حسن خلق به درجه نمازگزاران روزه دار مىرسد.
امام صادق علیه السلام فرمود: مکارم اخلاق ده چیز است: یقین، قناعت، صبر، شکر، حلم، حسن خلق، سخاوت، غیرت، شجاعت، جوانمردى.
حضرت على علیه السلام فرمود: «من مکارم الاخلاق، ان تصل من قطعک و تعطى من حرمک و تعفوا من ظلمک» از مکارم اخلاق آن است که هر کس با تو قطع رابطه کرد، تو با او رابطه برقرار کنى و اگر تو را محروم کرد، تو به او عطا کنى و اگر به تو ظلم نمود، او را عفو نمایى
امام صادق علیه السلام فرمود: «الخلق الحسن یمیت الخطیئه کما تمیت الشمس الخبیث» اخلاق نیکو سبب نابودى گناهان است همانگونه که خورشید خباثت ها را مى میراند.
همچنین فرمود: «حسن الخلق یثبت المودّه» اخلاق نیکو علاقهها را محکم و استوار مىکند.
پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله فرمود: «خصلتان لا یجتمعان فى المؤمن، البخل و سوء الخلق» در افراد باایمان بخل و بداخلاقى جمع نمىشود.
به پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله گفته شد: فلان زن، اهل عبادت ولى بداخلاق است و همسایه اش را با زبان مى رنجاند. حضرت فرمود: «لا خیر فیها هى من اهل النار» او اهل دوزخ است.
در روایات آمده است، هنگامى که پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله سعدبن معاذ را دفن کرد. به خاطر بداخلاقى او در منزل فشار قبرى بر او وارد شد.
خُلق عظیم
کلمه خُلق به صفاتى گفته مىشود که با سرشت و خوى انسان عجین شده باشد و به رفتارهاى موسمى و موقّت گفته نمى شود. تفسیرهاى مختلفى درباره «خلق عظیم» شدهاست، از جمله:
الف) عایشه گوید: اخلاق پیامبر، متضمّن ۱۰ آیه اول سوره مؤمنون است و بالاتر از این مدح، مدحى نیست.
ب) مراد، تخلّق به اخلاق اسلام و طبع بزرگ است.
ج) مراد، صبر بر حق و تدبیر امور بر اقتضاى عقل است.
د) برخى از کتب لغت، خلق را به معناى دین و آئین گرفته اند، چنان که در حدیثى از امام باقر علیه السلام مى خوانیم که آن حضرت فرمود: مراد از خلق عظیم آئین اسلام است.
ه) مراد، برخورد بزرگوارانه با مخالفان است. چنان که خداوند او را به این شیوه، مامور ساخته بود: << خذ العفو و امر بالعروف و اعرض عن الجاهلین >>
و) مراد، مکارم اخلاق است. چنانکه از آن حضرت روایت شده که فرمود: «انّما بُعثت لاتمّم مکارم الاخلاق» و فرمود: «ادّبنى ربّى فاحسن تادیبى» پروردگارم مرا تربیت نمود و چه خوب تربیت نمود.
ز) عایشه درباره اخلاق پیامبر گفت: «کان خلقه القرآن» اخلاق پیامبر، تجسم قرآن بود.
مرحوم علامه طباطبایى در تفسیرالمیزان (ج۶، ص ۱۸۳)، حدود ۲۷ صفحه در زمینه اخلاق و سنن و آداب زندگى پیامبرصلى الله علیه وآله روایاتى را نقل کرده است، که به برخى از آنها فهرست وار اشاره مىکنیم:
۱- پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله کفش خود را مىدوخت.
۲- لباس خود را وصله مى زد.
۳- گوسفند را خودش مى دوشید.
۴- با بردگان، هم غذا مى شد.
۵ – بر زمین مى نشست.
۶- بر الاغ سوار مى شد.
۷- حیا مانعش نمى شد که نیازهاى خود را از بازار تهیه کند.
۸ – به توانگران و فقرا دست مىداد و دست خود را نمى کشید تا طرف دست خود را بکشد.
۹- به هرکس مىرسید، چه بزرگ و چه کوچک، سلام مى کرد.
۱۰- اگر چیزى تعارفش مى کردند، آنرا تحقیر نمى کرد، اگرچه یک خرماى پوسیده بود.
۱۱- کم خرج، کریم الطبع و خوش معاشرت بود.
۱۲- بدون اینکه قهقهه کند، همیشه تبسّمى بر لب داشت.
۱۳- بدون اینکه چهره درهم کشیده باشد، همیشه اندوهگین به نظر مىرسید.
۱۴- بدون اینکه از خود ذلتى نشان دهد، همواره متواضع بود.
۱۵- بدون اینکه اسراف ورزد، سَخىّ بود.
۱۶- بسیار دل نازک و مهربان بود.
۱۷- هرگز دست طمع بسوى چیزى دراز نکرد.
۱۸- هنگام بیرون رفتن از خانه، خود را در آینه مى دید، موى خود را شانه مى زد و چه بسا این کار را در برابر آب انجام مى داد.
۱۹- هیچ گاه در مقابل دیگران پاى خود را دراز نمى کرد.
۲۰- همواره بین دو کار، دشوارتر آن را انتخاب مى کرد.
۲۱- هیچ وقت به خاطر ظلمى که به او مىشد در صدد انتقام بر نمىآمد مگر آنکه محارم خدا هتک شود که به خاطر هتک حرمت خشم مىکرد.
۲۲- هیچ وقت در حال تکیه کردن غذا میل نکرد.
۲۳- هیچ وقت شخصى از او چیزى درخواست نکرد که جواب (نه) بشنود و حاجت حاجتمندان را رد نکرد.
۲۴- نمازش در عین تمامیّت، سبک و خطبهاش کوتاه بود.
۲۵- مردم، آن حضرت را به بوى خوشى که از او به مشام مىرسید، مىشناختند.
۲۶- وقتى در خانه مهمان داشت،اول کسى بود که شروع به غذا مىکرد و آخرین کسى بود که از غذا دست مىکشید تا مهمانان راحت غذا بخورند.
۲۷- بر سر سفره، همیشه از غذاى جلوى خود میل مىکرد.
۲۸- آب را با سه نفس مىآشامید.
۲۹- جز با دست راست چیزى نمىداد و نمىگرفت و غذا نمىخورد.
۳۰- وقتى دعا مىکرد، سه بار دعا مىکرد و وقتى سخن مىگفت در کلام خود تکرار نداشت.
۳۱- اگر اذن دخول به خانه مردم مىگرفت، سه بار تکرار مىکرد.
۳۲- کلامش روشن بود به طورى که هر شنوندهاى آنرا مىفهمید.
۳۳- نگاه خود را بین افرادى که در محضرش بودند تقسیم مىکرد.
۳۴- هر گاه با مردم سخن مىگفت، در حرف زدن تبسم مىکرد.
۱- خداوند به مال و قدرت و شمشیر، سوگند یاد نکرده ولى به قلم و نوشته سوگند یاد کرده است.<<والقلم و ما یسطرون>>
۲- هر قلم و نوشتهاى که وسیله رشد و تکامل باشد، ارزش دارد و قابل سوگند است. <<والقلم و ما یسطرون>>
۳- سوگند به قلم به جاى سوگند به بیان، تشویق سوادآموزى و مقام دانش پژوهى است. (مبارزه با بیسوادى و ترغیب به نوشتن و خواندن از برنامه هاى اولویّت دار اسلام است.)(والقلم و ما یسطرون)
۴- عصمت و مصونیّت پیامبر در سایه لطف الهى است. <<ما انت بنعمه ربّک بمجنون>>
۵ – آنچه در برابر فشار تهمت،انسان را پایدار مىکند توجه به لطف و پاداش الهى است. <<انّ لکَ لاجراً غیر ممنون>>
۶- اگر از پاداش مردم چشم پوشى کنیم، به پاداش هاى پایدار الهى مىرسیم. <<لاجراً غیر ممنون>>
۷- پاداش ابدى براى کسى است که خُلق او عظیم باشد. <<لأجراً غیر ممنون… . لعلى خلق عظیم>>
۸ – تسلّط بر اخلاق عظیم، مقارن تسلط بر راه مستقیم است. <<انّک لعلى خلق عظیم>> (و در جاى دیگر مىفرماید: <<انّک لمن المرسلین على صراط مستقیم>>)
۹- کمالات پیامبر جزو ذات اوست، و او بر آنها تسلط دارد. <<لعلى خلق عظیم>>
۱۰- دفاع از شخصیتهاى مذهبى که مورد تهمت و تحقیر قرار مىگیرند، لازم است. <<ما انت بنعمه ربّک بمجنون – انّک لعلى خلق عظیم>>
–
هر گونه استفاده از تصاویر (در قالب بنر ، پوستر و یا امور تجاری) که موجب نشر فرهنگ اسلامی می شود موجب خوشحالی و رضایت ماست.
یا علی مدد
برای دانلود رایگان کلیه فایل های لایه باز ( Psd ) سایت عصر انتظار ( به جز تصاویر ارسالی کاربران ) بر اساس تاریخ انتشار مطلب و نام فایل لایه باز از لینک زیر استفاده کنید :
دانلود رایگان فایل های لایه باز مطالب ، بر اساس تاریخ انتشار مطلب و نام فایل لایه باز
6 دیدگاه
سید
از این سبک خط آیه های قرآن با تذهیب بسیار زیبا غیر از این مورد دیگر کلا چه مواردی و برای کدام آیه ها دارین ممنون میشم پاسخ بدین.
اجرکم عندالله.
سید
لطفا اسم خطاط و تذهیب نگار را بفرمائید.
س
سلام
در توضیحات نوشته شده که این آیه 29 سوره قلم است که اشتباه است و آیهی 4 سوره قلم میباشد.
ممنون از کار زیباتون
ناشناس
با سلام
لطفاً لایه باز طرح هم قرار دهید….
با تشکر..
وحید
سید حان یه زحمت
اگه برات مقدور بود و تونستین آیه شریفه 45 سوره مبارکه عنکبوت رو برام با این خط بنویس مثا همیه تصویر(2*2 یا 1*1 )
البته با معنیش(برا تو مسجد میخوام)میخوام که واضح باشه
ان الصلاه تنها عن الفحشاء و……
در پناه قرآن انشاالله
یاعلی
عصر-انتظار
سلام برادر
خدمت شما
http://www.asr-entezar.ir/archives/32908