متن برنامه ی درس هایی از قرآن کریم حجت الاسلام قرائتی؛ تاريخ پخش :: 1382/5/16
بسم الله الرحمن الرحیم
بحث کمک به مردم بود در جلسه قبل انواع کمک را گفتیم کمک با زبان یک چیزی را اطلاع دارید باید بگوئید البته یک جاهایی هم باید نگوئید اگر مسائل شخص است حق ندارید بگوئید اگرمربوط به امت است باید بگوئید. مثال زدم با کسی توطئه میکند با شرق با غرب قرارداد میبندد هروئین و تریاک حمل و نقل میکند که اگر نگوئید نسلی از بین میروند کمک با زبان کمک با شمشیر مستضعفیه با قدرت کمک با قلم کتاب خاطره مطالبی گفتیم در این جلسه میخواهم کمک پولی را بگویم انواع کمکها کمک با وام با پول الان در مملکت ما افرادی هستند وضع مالی شان خیلی خوب است پولهای سنگینی دارند و اینها حالا من نمیدانم چه حسابی میکنند فقط یک جمله به شما بگویم.
قرض دادن بهتر از بخشیدن است
کسانی که پول اما پولشان را حاضر نیستند حتی وام بدهند ثواب قرض الحسنه بیش از ثواب بخشیدن است حدیث داریم که اگر پولی را ببخشی 10 تا پاداش به تو میدهند اما اگر قرض الحسنه بدهی 18 تا برای اینکه طرف وقت بخشیدن احساس فقر و خفت و خجالت میکند اما قرض الحسنه نه امروز میگیرم بعدا میدهم دیگه خیلی منتی ندارد گر چه قرض گرفتن هم آدم یک خورده سنگین برایش اما کمک بلاعوض آدم بیشتر تحقیر میشود و لذا قرض دادن خیلی ثواب دارد.
وام به محرومان، وام به خداست
بقدری قرض دادن ثواب دارد که خدا میگوید فکر نکن به مردم قرض میدهی به من قرض میدهی «من ذا الذی یقرض الله» نمیگوید «من ذاالذی یقرض الناس» توی قرآن چند تا آیه داریم برای قرض الحسنه در همه قرض السنهها هیچکدامش نمیگوید «من ذا الذی یقرض الناس» میگوید «من ذا الذی یقرض الله» اینکه میگوید «یقرض الله» یعنی قرض دادن وام دادن به خلق خدا انگار وام دادن به خداست.وقتی آیه نازل شد «من ذا الذی یقرض الله» بعضیها مسخره کردند. پیغمبر (ص) را گفتند معلوم میشود خدا گدا شده میگوید به من وام بده «ان الله فقیر و نحن اغنیاء» آیه در قران است معلوم میشود خدا فقیر است. ما غنی هستیم میگوید: نه خیر خداوند با یک اراده کوهها را میتواند طلا کند میخواهد تو را رشدت بدهد میخواهد تو دل بکنی افرادی که دل نمیکنند از پول بسیار بد جان خواهد داد. مرد نشان خیلی سخت خواهد بود چون کسی که الان از یک دهم پول از یک مقدار پولش نمیگذرد خیلی جان کندنشسخت است. خمس دادن واجب است زکات دادن واجب است. ما امسال یک حدیثی را نوشتیم حدودچند هزار به پارچه یعنی به یک نفر زنگ زدم از افراد محترم و خیر گفتم فرض کن میخواهی کاندیدا شوی شما اگر میخواستی کاندیدا بشوی پارچه تبلیغاتی نمیخواستی؟ بیائید آقا زکات را کاندیدا کنیم. زکاتی که 32 تا آیه داریم سوت و کور اشست. بیائید زکات را کاندیدا کنیم صدها آیه و حدیث راجع به زکات داریم یک حدیثی را بیائیم باپارچه بنویسیم چند هزار تا پخش کنیم توی ایران اسم کسی هم نباشد. آخر گاهی وقتها افرادی میگویند اسم من باشد نه اسم هیچ کس نباشد فقط یک زکات قربة الی الله اینرا چیز کنید… بدهیم به این شوراهای اسلامی بدهیم به این روستائیان عزیز که اینرا توی روستاها بزنند توی شهرها بزنند. حدیث، حدیث قشنگی است بریا همه خوب است ما راجع به کمک مالی. پس موضوع بحث مان خدمت به مردم از راه آنهائی که گفتیم از راه زبان بود که گفتیم قلم که گفتیم قدرت که گفتیم مال، حالا از راه مال فعلا قصدمان از راه مال است.
«من ذا الذی یقرض الله» «یقرض الله قرضا حسنا» کیلمه قرض دادن چند بار توی قرآن تکرار شده. همه جا هم حسن است هیچ جا نگفته «یقرض الله» همهاش گفته «قرضا حسنا» که ما هم در صندوقها میگوئیم صندوقهای قرض الحسنه. این قرض الحسنه چون میگویند حسنا(حسنه) این حسنه چی چیه؟ قرض حسن چی چیه؟ 10 تا شرط دارد قرض حسن:
یکی دو تا اش را بگوئیم قرض الحسنه، قرضی است که طرفمان را خوارش نکنیم با عزت بهش قرض بدهیم قرض الحسنه اینست که سریع بهش بدهی معطلش نکنی. آخر بعضیها یک پولی میخواهند بدهند به یک کسی طرف را زجرش میدهند. یک آقایی بود وقتی میخواست پول بدهد به یک کسی میگفت خوب یا ببینم نمازت را بخوان ببینم. اصول دین چند تا است؟ شغلت چیه؟ یک مرده شوری نیاز به پول داشت رفت پهلوی آقا و گفت آقا یک پولی به ما بده مدتهاست که کسی نمرده و من بی پول شدم. گفت: شغلت چیه؟ گفت: مرده شوری. گفت: بگو ببینم مرده را چه جوری میشوری؟ گفت: خوب وقتی دفنش کردی تلقین چه جوری میخوانی؟ هی گفت، گفت، گفت این مرده شوره خسته شد. گفت: آقا ببخشید ما یک چیز دیگر در گوش مرده میخوانیم وقتی میخواهیم از قبر بیائیم بیرون. گفت: چی میخوانی؟ گفت: تنگ گوش مرده میگوئیم خوب شد مردی نیازت به این آقا نیافتاد.
حالا گاهی قرض الحسنه….اینها یک سری چیزهایی استکه… قرض الحسنه سریع یک بی منت دو برای کار مفید آخر گاهی وقتها آدم قرض میگیرد برای اینکه ملا یک کار مستحبی برای چی؟ ربا توی آن نباشد من اینقدر میدهم که بعدا… قرض دادن به خدا….. حالا کمک پولی…
نقش خمس و زکات در مال حلال
راجع به همین زکات امام فرمود: اگر مردم زکات مالشان را بدهند فقیری روی زمین باقی نمیماند. الله اکبر« ان الناس» بدرستی که مردم «لو» اگر «ادو» ادا کنند بپردازند « زکات اموالهم ابقی» باقی نمیماند «فی الارض فقیر» در زمین فقیری باقی نمیماند. خیلیها راجع به فقر زدایی کمیته و… توی فکراینها بودند و هستند راه فقر زدایی زکات است. شاید بشود گفت: من این کلمه را با شاید میگویم اگر 15 کیلو یک کیلو گندم حساب کنیم شاید بشود گفت درجمهوری اسلامی فقط زکات گندم 150 میلیارد تومان که هر یک میلیارد هم هزار تومان است. 150 هزار میلیون تومان فقط زکات گندم است غیر از خرما و طلا و نقره، کشمش و شتر و گاو و گوسفند و اینها فقط زکات…. زکات گندم.
آنوقت 150 میلیارد تومان چند تا خانه دو تا خانه اتاقی میشود وام داد؟ چقدر جهازیه؟ چقدر مشکل حل میشود؟ امام فرمود: اگر مردم زکات مالشان را بدهند «مابقی فی الارض فقیرا» حالا ندهیم چی میشود؟
نقش زکات در حفظ اموال از خطرات
هر شب پای تلویزیون یک خاطره تلخ سیل آمد کجا را از بین برد. چند میلیارد ضرر زد طوفان شن کجا را چند میلیارد ضرر زد نمیدانم انفجار کجا چی، چی شد. چی چی، چی چی شد چی چی، چی چی شد میدانید چرا سیل و زلزله و طوفان؟ امام صادق (ع) فرمود: «ماتلف» یک حدیث داریم «ما ضاع» یک حدیث داری «ما هلک» یک حدیث داریم حدیثها مختلف است. تلف شد. ضایع نشد، هلاک نشد، «ما تلف مال فی بر» «بر» یعنی خشکی «و لا بحر» دریا- مالی تلف نمیشود در خشکی و در دریا «ما تلف مال فی بر ولا بحر الا تبرک زکاة» مگر بخاطر اینکه مردم زکات راندادهاند خلاص. 24 سال از انقلاب رفت ما دیدم برای زکات هیچ کس هیچ کاری نکرد. حج یک آیه توی قرآن داریم در کل قرآن یک آیه داریم که حج واجب است. در تمام قرآن یک آیه داریم خمس واجب است در تمام قرآن یک آیه داریم روزه واجب است. یعنی حج، خمس و روزه یک آیه بیشتر نداریم. اما زکات 32 تا آیه دایم. البته زکات به معنای عام آنوقت برای حج ببینید چه سازمان حجی داریم؟ برای خمس نسبتا مردم جریانند روزه که موج میافتد ماه رمضان همه روز میگیرند. همه گندمها، گندمهای یعنی تقریبا قریب به اتفاق گندمهای اکثر گندمها، گندمهای زکات نداده آنوقتما گندم زکات نداده میخوریم. بعد لباس یک رنگ میپوشیم تواشیح میخوانیم، سرود میخوانیم، کامپیوتر، اردو، خطاطی، ایام فراغت، تعلیم، تربیت، اینترنت، ماهواره یعنی مثل کسی که هواپیما باید یک ینزین مخصوص بریزند توی آن عوض بنزین مخصوص گازوئیل میریزند توی هواپیما بعد هی میآیند صندلیها روکشش را عوض میکنند، خلبان عینکش را عوض میکنند، یقه خلبان رادرست میکنند، آقا گازوئیل توی اش است گیر جا دیگه است.لقمهها، لقمههای پاکی نیست آنوقت ما میخواهیم با حدیث و قرآن وخطبه و… گیر جای دیگر است. من نمیدانم چرا کسی به فکر زکات نیست قبول ندارند؟ به هر کس میگوئیم میگوید چرا قبول داریم به هر حال حالا ما برای اولین دفعه بعد از 24 سال گفتیم این حدیث را… امام صادق (ع) فرمود: مالی در دریا و خشکی تلف نمیشود مگر اینکه بخاطر اینکه زکات ندادند.
چند هزار تا این پاچهها هست توی روستاها بعد هم زکات را نمیگوئیم بی بی…. بدید به کیها! هر کس را که قبولش دارید زکات را پهلویش جمع کنید خرج هان روستای خودتان بنید چون حدیث داریم تا روستا فقیر دارد کسی حق ندارد زکات رابردارد و ببرد جای دیگر چراغی که به خانه رواست… منتهی به طرف هم نگوئید زکات است چون ممکن است یک آدم آبرو داری باشد وقتی بگویی زکات است خجالت بکشد بهش نگو زکات است کمکش بکن ولی اسم زکات را نبر. اگر طرف از کلمه زکات ناراحت میشود بهش نگو زکات است چقدر ما میتوانیم بچههای تیز هوشی که باباشان پول ندارد از درس ماندند. خواستگار میآید برای دختر، چون باباش جهازیه ندارد میگوید فعلا دخترم را شوهر نمیدهم. چقدر افراد توی خانه میسوزند و ما گندم زکات نداده میخوریم. بهر حال کمک با مال، فکر هم نکنید که بعضی کارها مستحب استها. سیر کردن گرسنهها مستحب نیست واجب است. یک چیزی برایتان بگویم قرآن میگوید اهل بهشت از اهل جهنم میپرسند چطور شد شما رفتید توی جهنم؟ «ما سلککم فی سقر» مدثر، 42
چطور شما جهنمی شدید؟ میگویند به چهار دلیل یکی اش این است «و لم نک نطعم المسکین» به گرسنگیها رسیدگی نمیکردیم، رسیدگی به گرسنهها اگر مستحب باشد آدم به خاطر مستحب که جهنم نمیرود میگوید: «ما سلککم فی سقر» چرا توی جهنمید؟ میگوید: به گرسنهها نرسیدیم، به گرسنه نرسیدم، چقدر ما خانه داریم که مادر بازرسی کردندها یکی آمد پهلوی من میشناختمش آدم امینی بود. آدم درستی بود دروغ نمیگفت. آدم خیلی محترمی بود میگفت در نصف روز رفتم در یک منطقهای 15 تا…… خانههای زیادی دیدم. توی 15 تا رفتم ق…چیز گفتم میخواهم آشپزخانه راببینم رفتم در قابلمه را باز کردم دیدم آب است و گرچه گفتم چیه؟ گفت: ما به بچهها میگوئیم آبگوشت است ولی گوشت ندارد ولی برای اینکه رنگ این آبه عوض بشود آب گوجه میپزیم به بچهها میدهیم اجمالا زکات واجب است خمس واجباست. آقایانی که هی به فکر تغییر ماشین به فکر تغییر مزرعه به فکر تغییر لباس تبغی…تغیی…میدارند وضعشان را عوض میکنند به فکر این گرسنهها هم باشند روز قیامت میسوزند میپرسند چرامی سوزید؟ میگویند به فکر گرسنهها نبودیم، کمک به فقراء..
مسئله دیگر انیست که کمک به فقراء شرائطی دارد (یک صلواتی بفرستید) حدیث داریم که کمک به فقراء در هر حال حتی توی نماز انگشترش را داد یعنی کمک به آنها توی نماز نگفت بنشین نمازم تمام شود حضرت علی (ع) توی نماز کمک کرد یکی توی نماز که میگویند حضور قلب لازم است حضرت امیر (ع) توی نماز کمک کرد به فقیر. گاهی هم میپرسند که آقا شما که میگوئید حضرت علی (ع) سرنماز تیر از پایش کشیدند. متوجه نشد چطور اینجا متوجه شد که این فقیر است. از خدا به غیرخدا عیب دارد. ولی کمک ه فقیرخدایی است توجه به خدا هم خدایه اینجه از خدا به خداست از خدا به خدا اشکال ندارد. کسی آدم پولش را دور ریزد حرام است. اما اگر پولش را از این جیب بر دارد بگذارد توی آن جیب…. و این هم شاید بخاطر اینکه امیر المومنین (ع) میخواهد به ما بگوید که کمک به فقراء بقدری مهم است که اجازه نداری نماز را تمام کنی همان توی نماز کمک کن به فقیر. در حال اعتکاف امام حسین (ع) معتکف بود سه روز باید… آخر اعتکاف یعنی سه روز برو توی مسجد بیرون نیا عبادت کن. یکمرتبه یکی کارش داشت به خاطر مشکل یا کار حضرت اعتکافش را شکست خیلی مهم استها. یعنی آدم روزه بگیرد تا 10 دقیقه به غروب 10 دقیقه به غروب روزهاش را بشکند میگویند بابا 10 دقیقه دیگر افطار است. روزه ات را سوراخ نکن نه سه روز امام حسین (ع) بماند نزدیک غروب روز سوم یک کسی گفت: یا امام حسین (ع) من یک کاری دارمباید بیائی حل کنی. ایشان اعتکافش را شکست رفت کار مسلمان را… خدمت به مردم حتی ول به قیمت اینکه امام حسن مجتبی (ع) طوافش را از بین ببرد خوب.
حدیث داریم خدا به کسی که کار مردم را حل میکند میگوید: «علی ثوابک» ثوابت مال خودم به گردم خودم« و لا ارضیک بدون الجنة» کمتر از بهشت هم بهت نمیدهم وحدیث داریم حضرت فرمود: «ان الله فی عون المومن مادام المومن فی عون اخیه المومن» تا مادامی که تو، تامادامی که تو در فکر مردمی خدا در تدبیر توست. اشتباه میکنند اینهاییکه قد قامت الصلوة نمیروند. درمغازه میایستند میگویند حالا فعلا دو تا مشتری را راه بیندازیم حدیث داریم اگر انسان وقت نماز برود توی مسجد آن ساعات و دقایق که توی مسجد است خداوند جبران میکند با مشتریهای دیگر. این فکر میکند حالا دو تا سطل ماست فروخت شانه تخم مرغ فروخت 20 مت هم پارچه فروخت یک حلقه طلا فروخت حدیث داریم اگر وقت اذان شما رها کنید بروید تو مسجد تامادامی که شا توی مسجدید خداهمان لحظه تقدیر خیر برای شما میکند یعنی جبران میکند.
شما یک آماری دارید بسم الله الرحمن الرحیم طبق اداره فلان آمار فلان تمام کسانی که وقت ظهر رفتند مسجد هشت شان گرو نه کلاهشان پس معرکه است و تمام کسانی که قد قامت الصلوة شنیدند در مغازه ایستادند اینها وضعشان بهتر میشود. آماری نداریم هیچ آماری نداریم اتفاقا داریم آدمهاییکه حرض میزنند بی اعتنایی به مقدسات میکنند و… اصلا کسی صدای اذان رابشنود و مسجد نرود آدم بی ادبی است. من این مسئله را زدم اجازه بدهید تکرار کنم اگر من یک بچهای داشته باشم من صداش میزنم میگویم آآقازاده این سرش را بلند میکند میگویم آقا زاده، آقا زاده، آقازاده هرچه صداش میزنم میفهمد سرش رابلند نمیکند امشب شما اگر بروید خانه بگویند یک خاطره بگو چی میگی؟ میگویی یک خاطره همین آقای قرائتی که بلبل زبانی میکند توی تلویزیون یک اولاد تربیت کرده جانور هرچه صداش میزد صداش نمیداد خیلی بچهاش بی ادب است. این آخوندها به بچه خودشان هم نمیرسند بعنوان یک خاطره تلخ میگویی صدای بچهاش میزند…. حالا خدا صدا تو میزند میگوید:
الله اکبر، اشهد ان لا اله الا الله، حی علی الصلوة، اگر خدا صدایت و شما… تلفن خدا زنگ بزند وشما گوشی تلفن را برندارید خدا صدات کند… بی اعتنا باشی آنوقت ادب اینه؟
قرآن میگوید مومن کسی است که صدای اذان را شنید دلش تو بریزد «انما المومنون» مومن واقعی کسی است که «اذا ذکر الله و جلت قلوبهم» اصلا ناراحت بشود حالا اگر نماز اول وقت نمیخواند نماز اول وقت واجب نیت اما به هر حال هی دغدغه داشته باشد. خدا رحمت کند یکی از علمای بزرگ به من میگفت: من در عمرم نماز را اول وقت خواندم ولی ثواب ندارم گفتم چرا؟ گفت: برای اینکه من نماز اول وقت میخوانم که خیالم راحت شود هیمنکه نماز نمیخوانم انگار یک شر… همینطور هی میگویم نمازم را نخواندم هی میگویم نمازم را نخواندم هی میگویم نمازم را نخواندم من که نماز اول وقت میخوانم میگویم چی؟ میخواهم خیالم راحت شود و لذا روز قیامت نمیتوانم بگویم خدایا به عشق تو نماز خواندم میگویم نمازم رااول وقت خواندم که راحت…خودمان ه به هم میگوئیم هامی گوئیم ببین پا شو نمازت رابخوان راح شی. یعنی گیر کردیم یا میگوئیم ما که نمازمان را خواندیم و راحت شدیم یعنی انگار افتاده بودیم اصلاکلمه راحت بکار میبریم البته پیغمبر (ص) هم با نماز راحت می شد منتهی پیغمبر (ص) با نماز راحت میشویم وقتی پیغمبر (ص) بهش فشار میآمند میگفت بلال اذان بگو «ارحنی یا بلال» یعنی با الله اکبر من را یاد خدا بینداز تاغمهایم کم بشود. بروم در یک دنیای دیگر. پیغمبر (ص) با الله اکبر استراحت میکرد ما از الله اکبر استراحت میکنیم.
انواع برخورد خداوند با خطاکاران
آخر دکتر دو جور دکتر داریم. یکبار دکتر میگوید: بگذار هر چه میخورد بخورد یعنی چه؟ یعنی بالحمد لله سالم سالم است. آزمایش هایش همه سالم است هیچ مشکلی ندارد هر چه میخواهد بخورد بخورد. یکبار هم دکتر میگوید بگذار هر چه میخواهد بخورد، بخورد، یعنی دیگه مردنیه بنابراین اینکه دکتر میگوید هر چه میخواهد بخورد، بخورد اینه شما نگوئید که آقای قرائتی شما میگوئید حدیث داریم اگر زکات ندهید باران نمیآید، چهار پاها گاو و گوسفندها میمیرند. بگو خیلی خوب پس کانادا صبح تا شام زکات میدهند که باران میآید. فلان کشور که زکات نمیدهند اصلا مسلمان نیستند چطور دائما باران میآید حالا ما زکات نمیدهیم باران نمیآید فلان کشور که اصلا دین ندارد باران میآید بابا آنکه دین ندارد باران میآید مثل همان دکتری است که میگوید: بگذار هر چه میخواهد بخورد، بخورد، این کار از کار گذشته این میگذارد برای امتحان آخر سال.
من نمیدانم این مسئله را شنیدید یا نه. اگر نشنیدید دفعه اول است و چقدر قشنگه اگرهم شنیدید دو بار بشنوید بعضی چیزها تکرارش بد است مثل کراوات دو تا کراوات روی هم بزنی زشته بعضی چیزها تکرارش هم خوب است مثل گل بو کردن دو بار آدم بو میکند اگر گفتم دو بار بشنو اگر نگفتم دفعه اول باشد من سه تا آیه قرآن رابا یک مثل میگویم فقط به شرطی که زیادی گوش بدهید. یک قطره چای گاهی میریزد به عینک گاهی همین قطره چای میریزد به پیراهن گاهی همین قطره چای میریزد به فرض شما سه جور برخورد میکنید: اگر به عینک ریخت فوری عینک ات را در میآوری و پاک میکنی همان فوری اگر به پیراهن ریخت فوری پاک نمیکنی میگویی خوب میروم خانه پیراهن را عوض میکنم بعد هم میشورم آخر هفته اگر روی قالی ریخت نه فوری پاک میکنی نه میگویی یک ساعت دیگر میرویم توی خانه پاک میکنیم میگوئید شب عید یک شیلنگ میگیریم میدهیم به آخر سال لک مثل گناه ماست به آدمهای مومن که لک افتاد یعنی مومن اگر گناهکرد خدا فوری گوشمالی ش میدهد زکات ندادی بچش زلزله، سیل،چهار پاهایت میمیرد. آفت. خوبها اگر خلاف کنند خدا فوری توی همین دنیا حالشان را میگیرد بدها که گناه کنند می گوید خیلی خوب بگذار بگویند جاوید شاه میآید سال 57 که مردم بگویند مرگ بر شاه. چند سال صبر کن یم گذاریم برای چند روز دیگر بد، بد، بدها که خلاف کنند میگوید باشد برای روز قیامت منتهی هر چه عقبتر بیفتد خطرش بیشتر است یعنی اگر زود باشد به دستمال کاغذی اگر گذاشتی چند روز دیگر با مشت و مال اگر گذاشتی باقالی با دسته بیل یعنی عید دیگر قالیها را با بیل یعنی هرچه به عقب بیفتد جریمهاش بیشتر میشود.
آقای قرائتی این مثلها را کجا میگویی مثل را خدا به ذهنم انداخت خدا یک قدرتی به من داده قدرت تمثیل یعنی شاید چند هزار مثل را خدا همینطور به ذهنم انداخته خلق کردم از احدی هم نشنیدهام. حالا بنا دارم این مثلها را جمع کنم بعنوان یک خاطرات شیرینم را جمع کنم نوارش کنیم شوفرهای کامیون توی بیابان بخندند این خسته از زنش جداست توی آفتاب گرما چه اشکال دارد که ما یک نواری درست کنیم نوار خنده اشکال دارد من بخندانم کی گفت آخوندها بگریانند وزارت ارشاد تنبک بزند گاز اشک آور را دادند به ما تنبک را دادن به آنها بنده اگر هنرمندم میتوانم بخندانم و من اگر بخندانم همه بیابانها را میتوانم کتابخانهاش کنم منتهی نه خنده دلقکی خندههای همراه با حکمت یعنی با میتوانیم خنده حکمتی تولید کنیم. سه تا آیه قرآن بگویم برای این مثلی که زدم. مثل عینک آیهاش اینه «ما اصابکم من مصیبة فبما کسبت ایدیکم»
این گوشمالی که خوریدیها این سیلی که خوریدیها بخاطر این بود که دسته گل آب دادی یک حرف زشت زدی یک حرف زشت بهت زدند اینجا همیچین کردی آنجا همچین شد معلوم میشود آدم خوبی هستی خدا فوری حالت را گرفت عینکی معلوم میشود لطیفی آیهای که چند روز دیگر باشد آیهاش اینست «جعلنا لمهلکهم موعدا» برای (مهلک) یعنی هلاکتشان یک موعدی گذاشتیم حال عجله نکن سه روز دیگر پیراهن را میشوریم «جعلنا» قرار دادیم «امهلکهم» یعنی برای هلاکتشان «موعدا» یک موعدی حالا عجله نکن. چند روز دیگر آیه دسته بیل گذاشتیم برای قیامت چی؟ قرآن میگوید: «انما نملی لهم» اصلا کاریشان نداریم برای روز قیامت میگذاریم.
یزید به زینب کبری (س) گفت: دیدی حسین (ع) کشته شد. زینب کبری (س) فرمود: «انما نملی لهم» خدا گذاشته برای امتحانات آخر سال کیف نکن دو روز مستی گذاشته بریا شب عید با دسته بیل حالت را بگیرد. «انما نملی لهم» او گفت: دید ما پیروز شدیم فرمود: جوجه را باید…..بگذار تا قیامت هم بشه ببینیم با هم چیه همهاش توی دنیا نیست که ما وقتی خواستیم قضاوت کنیم باید دنیا و آخرت را با هم حساب کنیم.
یک کسی پهلوی یک ولی خدا استخاره کرد. برای یک تجارتی گفت بده.گفت ول کن بابا بده یعنی چه؟ رفت آن کشور و آن سفر وتجارت هم کرد سود خوبی گیرش آمد. آمد و گفت: آقا یک سودی کردم! پس چی چی شمامی گوئید بده؟ آقا هم اهل معنا بود یک خبرهایی داشت ازیک جاهایی گفت: شما در این سفر یادت هست که خوابیدی چاشتی بلند شدی نمازت قضا شد. گفت: بله. گفت: بله سودن خوب بود اما یک نمازت قضا شد. امام آمد دید یک کسی خانه بلند میسازد. فرمود: «رفع الطین» جمله قشنگی است فرمود:«رفع الطین» طین با طاء دسته دار یعنی گل تین با دو نقطه یعنی انجیر «و التین و الزیتون» یعنی قسم به انجیر «رفع الطین» یعنی گلها را بالا «وضع الدین» دینش را آورده پائین. «رفع الطین و ضع الدین» یعنی گاهی وقتها ممکن است آدم یک چیز قشنگی ولی با چه قیمتی آقا جلسه خوشی بود چه خوشی؟ خیلی خندیدیم میدانی چندتا مومن را مسخره کردی؟ میدانی چقدر توی این جلسه غیبت شده.
مرحوم مطهری میگوید در یک جلسهای بودم از جلسه که آمدم بیرون گفتم معلوم نیست م… امشب من بتوانم نماز شب بخوانم چونکه این جلسه گناهی شد. و من هم این گناه را… حالا گناه هم معلوم نبوده مثلا هرزه گو مثلا هرزه گفتند یعنی میگفت این کلماتی که گفته شد توفق نماز شب را از من خواهد گرفت. حدیث داریم اولین گناهی که انسان میکند اولین چوبی که میخورد اینست که از عبادات لذتی نمیبرد. آقای قرائتی یک مرجعی نداریم که بگوید نماز صبح نخوانید؟ صبحها مشکله نماز خواند نمیشود حالا ما خمس ندهیم؟ یک کسی آمد پهلوی امام رضا (ع) و گفت: آقا نمیشود که ما خمس ندهیم. فرمود: میخواهی نده، نده. امام جواد (ع) فرمود: تو فکر میکنی ما نیازی به پول تو داریم؟ ما میتوانیم بامعجزه سنگ را آ…. طلا کنیم اینکه میگوئیم خمس بده میخواهیم تو دل بکنی وگرنه خدا چه نیازی دارد به ما؟
حسرت در قیامت به خاطر دوری از خدمت
کمک مالی برادرها و خواهرهایی که پولی دارید اگر میتوانید پولتان را چهار تا جوان کارش را حل کنید.این اشتغال به گردن دولت… آخر دولت که کسی نیست جز خودتان اصلا نماینده مجلس کیه؟ همان آدمهای معمولیاند که مردم بهش رای دادند امام جمعه کیه؟ رئیس جمهور کیه؟ از خودتان همین مردم خودتان است. از بدنه مردم است. «رسول منم» میگوید پیغمبر (ص) ازخودتان «انا بشرمثلکم» هی میگویند آقا دولت حل کند شما نمیتوانید حل کنید؟ بالاخره شما دو نفر را میتوانی راه بیندازی آن ه دو نفر رامیتواند راه بیندازد آن هم دو نفر را میتواند را بیندازد. این طناب را هی نگوئید میتواند پاره کن بسم الله الرحمن الرحیم طناب اشتغال را هیچکس نمیتواند پاره کند «بسم الله الرحمن الرحیم» طناب ازدواج را هیچکس نمیتواند پاره کند. بسم الله الرحمن الرحیم طناب مسکن را هیچکس نمیتوند حل کند ولی اگر این طناب را نخ نخ کنی. هر کسی یک نخ را میتواند پاره کند. هر کسی یک نخ را میتواند پاره کند بنده یک جوان را میتوانم دامادکنم. آن یک دختر رامی تواند جهاز بدهد آن یک نفر رامی تواند دو سه تومان وام بدهد یک ماشینی، وسیله کاری کمک کند میتوانیم کمک کنیم.
خدایا تو را بحق محمد (ص) و آل محمد (ص) این را هم به شما بگویم اگر کمک نکنید روز قیامت حسرت خواهیم خورد یکی از اسمهای قیامت «یوم الحسرة» یعین میگویم اه!! اه!! میشد من این کار را بکنم هیچ طوری نمیشد خیلی کارها میشد. ماه رمضان ماکه یک وعده نهارکم میخوریم طوری میشود؟ میشود داریم میرویم خوب اینرا هم سوارش کنیم میشود خیلی کارها را میشود بکنیم اگر تصمیم بگیرند متمکنین ما اگر کشاورز هاتصمیم بگیرند زکات بدهند بازاریها تصمیم بگیرند خمس بدهند 6 ماه بخش عظیمی از ببخشید بخش عظیمی بیخود میگویم بخش عظیمی امام صادق (ع) فرمود: کل فقراء سیر میشوند «ان الناس او ادو زکات اموالهم» امام صادق (ع) فرمود: اگر مردم زکات بدهند هیچ فقیری نمیماند اگر همه مردم خمس بدهند همه مشکلات یکساله حل میشود آقا خمس نمیدهد آقا همزکات نمیدهد خانم طلایش را را قایم کرده، آن آقا هم پولهایش را توی بانک ذخیره کرد و این دولت یک کاری بکند خوب بسم الله میشود شما دولت شی؟ شمادولت شو ببینم چه میکنی؟ الحمد لله همه خطوط سیاسی دو سه روز رئیس شدند خیلی خوبه دو سه روز اینها پائیز شه آنها بهار میشود دو سه روز دیگر اینها بهار میشوند آنها پائیز میشوند همه خطوط سیاسی هم بهار داشتند هم پائیز مشکل مملکت را باید حل کند. برای رضای خدا که منت هم توی آن نباشد خدایا تو را به حق محمد (ص) و آل محمد (ص) ملت و دولت را کمک کنید یک جوری کن که به ما نخندند نگویند مسلمانها باید حتما یک آقا بالاسر داشته باشند مسلمانها نمیتوانند مشکل خودشان را حل کننداین ننگه برای ما من مسلمان توهم مسلمان من میتوانم مشکل شما را حل کنم من رانندگی بلدم کمکم کن. تحصیل کردگان توی یک کوچه بسیج بشوند بچههای تجدیدی همان کوچه را کمک کنند بگویند آقا ما نمراتمان خوبه چهار تا بچه امسال توی درس عقب افتاده بیائیم کلاس بگذاریم کمک و الله کمک کنیم به همدیگر مشکلات حل میشود. این خدمت رسانی چیز مهم است.
خدایا تو را به حق محمد(ص) و آل محمد (ص) به ما توفیق بده چنان با نیت خالص از عمر و مال و فکر و بیان و قلم و قدرت و از هرچه که به ما دادی آنگونه در دنیا استفاده کنیم که اول قبر اول راحتی ما و روز قیامت روز سرافرازی ما باش. و روز قیامت روز حست وخسارت ما نباشد. قلب آقا امام زمان (عج) را از ما راضی بفرما.
«و السلام علیکم ورحمة الله و برکاته»