پروژه “مدهآ ” (medea) سناریویی است که بعد از پروژه “آژاکس۲ ” در دستور کار قرار گرفته و توسط عوامل داخلی و با پشتیبانی تمام عیار خارجی در حال اجراست، مدهآ داستان دختر پادشاهی است که عاشق دشمن پدر خویش می شود..
به گزارش فارس،امروزه در دنیای سیاست اصطلاحاتی را می شنویم که ریشه در ادبیات و افسانه های کهن بشر دارد، اصطلاحاتی نظیر پاشنه “آشیل، چشم اسفندیار، اسب تروآ، عملیات آژاکس، برگ درخت زیگفرید “.
این اصطلاحات ریشه عمیق تاریخی در ادبیات و فرهنگ عامه دارد و در حقیقت آموزهها و رسومات کهن همان آموزهها و دکترینهای بنیادی در زندگی جاری انسانهاست.
تراژدیها نیز از این دسته هستند و به عنوان آموزهها و رسوماتی کهن، زیربنای تجاربی می باشند که حیات و زندگانی امروزین را هم در بر می گیرند و از این جهت میتوان به عنوان دستورالعمل هایی برای امروز و آینده نیز به آنها نگریست.
زمانی که سیاستمداری میگوید پاشنه آشیل دشمن فلان مسئله است در واقع در یک جمله یک راهبرد استراتژیک را معرفی می کند تا همگان برای پیروزی به آن تاسی جویند.
شاید زمانی که نخبه های سازمان های جاسوسی آمریکا، C.I.A و اینتلیجنس سرویس انگلستان نام عملیات آژاکس ( نام نمایشنامهای تراژیک سوفوکل تراژدی نویس شهیر یونانی) را برای طرح براندازی دولت دکتر مصدق انتخاب می نمودند تصور نمیکردند که روزی فرا رسد که ایرانیان بتوانند در ضدبراندازی های نرم به روش آنان دست پیدا کرده و ضد استراتژی آنرا بکار ببرند.
زمانی که تراژدی پارسیان که داستان چگونگی سقوط و شکست امپراطوری پارسیان است درست سه ماه پیش از جنگ رژیم صهیونیستی با حزب الله لبنان بر مجموعه “تئاتر شهر شکسپیر ” شهر واشنگتن به صحنه رفت کسی تصور نمی کرد سه ماه بعد همان سناریو را به اجرا گذارند.
در حال حاضر سناریوی ثانویه ای بعد از پروژه “آژاکس۲ ” در بیست و دوم خرداد ۱۳۸۸ تحت عنوان مدهآ (medea) در دستور کار دشمن قرار گرفته و توسط عوامل داخلی و با پشتیبانی تمام عیار خارجی در حال اجرا و پی گیری می باشد.
مدهآ نام نمایشنامه ای از اروپپد، تراژدی نویس یونان قدیم است.
“مدهآ داستان دختر پادشاهی است که عاشق دشمن پدر خویش می شود، دشمنی که به کشور پدرش آمده تا پوست قوچ طلایی که مظهر نیرو و قدرت خاصی برای کشور پدرش می باشد را از وی گرفته و یا برباید.
مدهآ که از جادوگری نیز بهره مند می باشد عاشق جیسون می شود و در این مسیر به جیسون کمک می کند، روغنی به وی می دهد تا جیسون بر بدن خویش مالیده تا نفس اژدها وی را نسوزاند.
هنگامی که که سربازانی که از دندان های اژدها به وجود آمده اند به تعقیب جیسون و گروهش که با کمک مدهآ و برادرش پوست طلایی را دزدیده اند می آیند مدهآ ابزاری را به جیسون می دهد تا آن را به میان سربازان انداخته و باعث میشود که سربازان با خودشان مشغول جنگیدن شوند.
در پایان مدهآ وقتی پدر خویش را به همراه سپاهیانش در تعقیب خود و جیسون می بیند با بی رحمی تمام برادر خود را نیز می کشد و هر تکه ای از آن را بر سر راه پدر می افکند و پدرش را به این وسیله معطل می کند تا بتواند با عشقش جیسون فرار کند، زیرا او از پادشاه یونانی خوب آموخته است که می توان یک مرد را به وسیله فرزندانش به خوبی تحت تاثیر قرار داد. “
تراژدی مدهآ با موسیقی ایرانی
مدهآ اخیراً توسط خانم آنت بنینگ ( عضو آکادمی اسکار که پیش از انتخابات برای دیدار با هنرمندان ایرانی به کشورمان سفر کرده بود!) در جشنواره بین المللی تئاتر شهر لس آنجلس به صحنه رفت و آنت بنینگ نیز نقش مده آ را در این نمایشنامه ایفا کرده و گروه هنرمندان ایرانی نیز در روز پنجم سفر خود بنا به دعوت آکادمی اسکار به دیدن این نمایشنامه رفتند.
این نمایشنامه که با موزیک متن ایرانی در لس آنجلس به صحنه رفت گویای واقعیتی تلخ است، واقعیتی که برآمده از تبعات یک رابطه عشقی مخرب است ، رابطه ای که یک زن می تواند به خاطر رسیدن به هدفش تا چه حد دچار بی رحمی در عمل گردد.
موسیقی متن این نمایشنامه توسط گروه موسیقی سنتی ایرانی “لیان ” که نوازندگان آن همگی ساکن شهر لس آنجلس هستند به طور زنده اجرا می شود.
گروه “لیان آنسامبل ” ازهفت موسیقی دان و آهنگساز و نوازنده ایرانی و آمریکایی تشکیل شده است که هومن پورمهدی و پیرایه پورآفر از پایه گذاران اصلی آن محسوب می شوند. موسیقی این گروه به نوعی موسیقی تجربی و تلفیقی است از موسیقی سنتی ایران و جاز آمریکایی و این نخستین بار است که گروه لیان بر روی صحنه یک نمایش به طور زنده به اجرای موسیقی می پردازد.
نمایش مدهآ که توسط “لنکا یودوویکی “، کارگردان تئاتر و اپرای بین المللی کارگردانی شده است یکی از برنامه های تهیه شده توسط دانشگاه لس آنجلس است که تحت عنوان “UCLA Live ” و بخشی از جشنواره تئاتر بین المللی در سالن تئاتر “فرویید ” این دانشگاه به روی صحنه آمده است.
یودوویکی با استفاده از یک ترجمان جدید از اثر کلاسیک اوریپید که در سال ۱۹۹۴ منتشر شده، مدهآیی بوجود آورده است که از مرزهای زمانی می گذرد وتا حدود زیادی معاصر است و درآن از جنبه های کلاسیک نمایشنامه های یونان باستان، از جمله هم سرایی ۱۲ زن بازیگر استفاده شده است. این نمایش علاوه بر اجرای زنده موسیقی ایرانی برروی صحنه توسط گروه لیان، از جلوه های ویژه صحنه ای کم نظیری نیز برخوردار است.
تفسیر و ترجمان تازه “لنکا اودویکی ” ابعاد تازه ای را به نمایشی که در اوج دوران طلایی یونان باستان توسط ارویپید نوشته شده افزوده است. “مدهآ ” داستان روابط سودایی اما مخرب میان مدهآ دختر مرموز و اسطوره ای یکی ازخدایان یونان باستان و “جیسون ” یکی از قهرمانان فناپذیر آن دوران است و مدهآی آنت بنینگ نیز شخصیتی است که ترک معشوق او را به مراحل غیرقابل تصوری از جنون و جلای وطن می کشاند.
آنت بنینگ، بازیگری که سه بار تا کنون نامزد دریافت جایزه اسکار شده است، فارغ التحصیل کنسرواتور تئاتر آمریکاست و به طور آکادمیک برای صحنه تئاتر این کشور آموزش دیده است.
معروفیت او در سینمای هالیوود با ایفای نقش فراموش نشدنی یک زن غیرمحبوب در فیلم “گریفترز ” آغاز شد و پس از آن در فیلم های “زیبای آمریکایی “، “جولیا بودن ” و “خانم هریس ” درخشید.
او پیش از این نیز توجه تماشاگران تئاتر در لس آنجلس را با ایفای نقش های پیچیده و قوی به خود جلب کرده است و درسال ۲۰۰۶ در نقش رانیوسکایا در نمایش “باغ آلبالو ” در تئاتر مارک تیپر ظاهر شد و توانست با حساسیتی کم نظیرکه در عرض چند لحظه کوتاه از خنده به گریه و از تکبر به خشم و آزردگی تبدیل می شود یکی از درخشان ترین نقش های روی صحنه تئاتر را خلق کند.
بعدها هنگامی که آنت بنینگ در نقش اول نمایش “هدا گابلر ” ظاهر شد روزنامه نیویورک تایمز در مورد بازی او نوشت: “آنت بنینگ چون رعد و برقی که تاریک ترین گوشه های نمایش ایبسن را روشن می سازد بر روی صحنه می درخشد و هدا گابلر او به صورت یکی از مبهم ترین و پیچیده ترین قهرمانان زن بر روی صحنه این نمایش خودنمایی می کند. ”
یودوویکی کارگردان مدآ، پس از نخستین ملاقات با آنت بنینگ برانگیخته شد تا یک بار دیگر این نمایشنامه که پیش از این در اروپای شرقی اجرا شده بود را به دست بگیرد، او در این مورد می گوید: “برای من همیشه جالب بوده است که بدانم چگونه است که فردی که برای عشق آفرینی زاده شده است ناگهان دست به آدمکشی می زند. ”
تحلیل تئاتر سیاسی
بر اساس این سناریو چنانچه شیفتگان غرب حاضر باشند که جلای وطن سیاسی (خارج شدن از چارچوب نظام، طرح خروج از حاکمیت و نظام) نمایند به این ترتیب برای آنکه از عواقب پیگرد نظام مصون بمانند و از دیگر سو به قدرت دست پیدا نمایند آماده خواهند بود تا ثمره و فرزندان انقلاب را در این راه قربانی نمایند.
تاکنون شاهد بوده ایم این گروه سعی کردهاند از تمام ظرفیت های انقلابی بر علیه اصل انقلاب سوء استفاده کنند.
نخست انجام جرم بزرگ شایعه تقلب و زیر سوال بردن صحت انتخابات و خدشه دار کردن دستاورد عظیم مشارکت حداکثری ۸۵ درصدی.
دوم، ضربه به نماز وحدت بخش و دشمن شکن جمعه به عنوان مانور سیاسی هفتگی.
سوم، سعی در انحراف روز قدس به عنوان به عنوان نماد مبارزه با صهیونیسم بین الملل و حمایت از ملت مظلوم فلسطین.
چهارم، استفاده از شعارها و رفتارهای سیاسی و مبارزاتی انقلابی در راستای مبارزه با اصل انقلاب و به کارگیری تز مذهب علیه مذهب در چارچوب انقلاب علیه انقلاب و ساختن مسجد ضرار و پروژه آخر سناریوی ۱۳ آبان سبز که سالروز تسخیر سفارت کودتا بوده است.
عوامل اجرایی که در پروژه مدهآ به عنوان صحنه گردان دوران بعد از انتخابات دهم بوده اند شامل بسیاری از زنان سیاسیون و هنرمندان در داخل و خارج هستند و نکته ای که یکی از مدعیان پیروزی در انتخابات نیز در گفتار خویش به آن اشاره نموده، نقش فعالیت های هنری در این جریان ها بوده است.
پروژه مدهآ چند محور اصلی دارد که از جمله آنها می توان به ایجاد شیفتگی در طرف مقابل برای جذب و وارد شدن به جلای وطن (شامل خروج از کشور، خروج از حاکمیت) اشاره کرد.
در فاز دوم، افراد در هر دو حالت، برای جذب و پشتیبانی توسط عامل جذب و یا عدم پیگرد توسط حاکمیت، حاضر خواهند بود از نزدیک ترین افراد و داشته های نظام به عنوان ثمره ها و فرزندان انقلاب، برای زمین گیر کردن مجموعه انقلاب، نظام و مسئولین استفاده کنند.
دشمن در آن زمان (جیسون در نمایشنامه) به خوبی از این مسئله بهره برده و تا حد ممکن آنان را وادار خواهد کرد تا این ثمره ها و فرزندان را برای خلاصی خود و یا ارضا شدن نفرت خویش، قربانی کنند و با این وسیله هزینه انقلاب و نظام اسلامی را بالا ببرند.
زنان به عنوان محور عملیات سایه و بعضاً آشکار، به خوبی در این سناریو به کار گرفته می شوند.
در حوزه خارجی بساری از زنان در گروههای هنری، فرهنگی و سیاسی در این چارچوب قرار گرفته اند، از سیاسیون می توان به شیرین عبادی، ژیلا بنی یعقوب (برنده جایزه جهانی آزادی بیان سال ۲۰۰۹) اشاره کرد.
در حوزه هنری، به شیرین نشاط سازنده فیلم زنان بدون مردان که روایتی از نقش زنان در جریان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۳ در راه دموکراسی است و شبنم طلوعی در فرانسه می توان اشاره نمود.
اساساً نقش زنان در موضوعاتی از این دست هم در تاریخ اسلامی و هم در ایران مسبوق به سابقه است، “جعده ” همسر امام حسن (ع) و قاتل ایشان نقش مدهآ گونه دارد.
در تاریخ معاصر ایران نیز می توان به مهدعلیا مادر ناصرالدین شاه اشاره کرد که علیه امیرکبیر کودتای نرم را ترتیب داد.
از دیگر نمونه ها نیز می توان به اشرف پهلوی و نقش وی در متقاعد کردن شاه برای انجام کودتا علیه دکتر مصدق سخن به میان آورد.
خط اصلی پروژه مدهآ این نکته اساسی است که مردان را از طریق فرزندان بهتر می توان تحت تاثیر قرار داد.
مرد هم میتواند مصداق شخصی داشته باشد و هم مصداق حقوقی و معنایی بیابد.
به عبارتی می توان از یک دولت و نظام تشبیه به مرد نمود و ثمره ها و دستاوردهای آن نیز می تواند به مثابه فرزندان آن تعبیر نمود.