۱- در زمینه نفت و گاز
گام برداشتن در جهت مردمی کردن اداره؛ تولید و توزیع درآمدهای نفتی و خارج کردن آن از بودجه دولت، هدف اساسی این طرح است. در گام اول این طرح، سهام شرکتهای گاز و پخش فرآوردههای نفتی بدون حق انتقال، خرید و فروش مطابق قانون موجود به طور مساوی میان همه افراد کشور از ?? سال به بالا توزیع میگردد. در این راستا دولت موظف است که نفت و گاز مصرفی کشور را به قیمت تولیدی آن، تحویل این شرکت دهد و شرکت مذکور، نفت و گاز را پالایش و در اختیار مردم قرار میدهد و هر قیمتی که تعیین کند، طبعا به همان نسبت سود خواهد داشت و سود ناشی از آن میان سهامداران به طور مساوی تقسیم میشود.
– نقاط مثبت طرح
خارج کردن بخشی از نفت از بودجه دولت و اتکای حکومت به منابع مالیاتی و دیگر منابع
– کوچک کردن دولت و حذف بسیاری از بخشهای غیرمرتبط و زاید با وظیفه دولت
ایجاد بستر مناسب برای خصوصیسازی و اجرای اصل ?? قانون اساسی
۲- برنامههای کروبی در زمینه احیا و بسط حقوق شهروندی
سیاست محوری اینجانب دفاع از حاکمیت قانون و برابری مردم و مسوولان در برابر این سیاست است و نمیپذیرم که قانون فقط برای رعایت مردم و نه مسوولین باشد و نیز حمایت از تمامی الزامات پیشگفته آن را ضروری میدانم.
الف – حمایت از نهادهای غیرحکومتی
حمایت از نهادهای غیرحکومتی، نظارت بر انتخابات و نهادینه کردن اینگونه نهادها جزو سیاستهای من خواهد بود. سلامت انتخابات و نظارت بر آن باید چندان قوی باشد که کسی از مجریان انتخابات از نظارتهای بینالمللی بر آن بیمی نداشته باشد.
ب -حقوق اقوام و گروههای مختلف زبانی و مذهبی
حقوق اقوام و گروههای مختلف زبانی و مذهبی باید رعایت گردد کماکان اصل ۱۵ قانون اساسی به اجرا درنیامده است که نهتنها عدم اجرای آن خلاف قانون است، بلکه به معنای دقیق نافی وحدت ملی نیز هست. وحدت ملی از طریق یکسانسازی محقق نمیشود، بلکه از طریق پذیرش و احترام به تفاوتها در ذیل اشتراکات ملی صورت میگیرد بنابراین اصول معطل مانده قانون اساسی را اجرا خواهیم کرد.
ج-حاکمیت قانون
حاکمیت قانون باید به دخل و خرج دولت و درآمدهای عمومی به ویژه درآمدهای نفتی و نحوه هزینه کردن آن و حقوق اداری بیش از پیش حساس بود و انضباط لازم را اعمال کرد.
د-مطبوعات
دستورالعملهای فراقانونی برای مطبوعات صادر شده است که باید لغو و متوقف شود.
ه-دسترسی آزاد به اطلاعات و آزادی بیان
حقوق سیاسی فقط محدود به انتخاب شدن نیست بلکه دسترسی آزاد به اطلاعات و آزادی بیان نیز جزو لازم و لاینفک این
حقوق است. متاسفانه در گذشته در برابر خواست من برای راهاندازی شبکهای ماهوارهای مخالفت غیرقانونی شد و اینک روشن شده است که مردم را نمیتوان از دسترسی به این شبکهها محروم کرد و لذا وضعیت جاری بهعنوان یک خطر برای سلامت اطلاعرسانی تلقی شده است، از این رو معتقدم که تمامی نیروهایی که در چارچوب قانون فعالیت میکنند و قصد خدمت به جامعه را دارند، باید بتوانند آزادانه به رسانههای خاص خود دسترسی داشته باشند و نیز باید شرایط رقابتی را برای رسانههای دیداری، شنیداری و مکتوب فراهم کرد تا با خارج شدن از انحصار موجود، به پویایی و تحرک رسانهای کمک شود. این انحصار، یکی از خطرناکترین عواملی است که ثبات سیاسی کشور را در بلندمدت و در مواقع بحرانی تهدید میکند.
و-حقوق اقوام و گروههای مختلف زبانی و مذهبی
حقوق اقوام و گروههای مختلف زبانی و مذهبی باید رعایت گردد کماکان اصل ۱۵ قانون اساسی به اجرا درنیامده است که نهتنها عدم اجرای آن خلاف قانون است، بلکه به معنای دقیق نافی وحدت ملی نیز هست. وحدت ملی از طریق یکسانسازی محقق نمیشود، بلکه از طریق پذیرش و احترام به تفاوتها در ذیل اشتراکات ملی صورت میگیرد بنابراین اصول معطل مانده قانون اساسی را اجرا خواهیم کرد.
ز-احیای شوراهای استانی
مرکز اداری در مرکز یکی از موانع اصلی و عمده در راه پیشرفت و توسعه و نیز مشارکت آحاد مردم در سرنوشت و توسعه منطقه و محل سکونت خود بوده است. انتقال بسیاری از وظایف و اختیارات مرکز به مناطق و استانها از طریق احیای شوراهای استانی و تجدیدنظر در اختیارات این شوراها از خلال بازنگری در قانون اساسی جهتگیری مرا در این عرصه از حقوق شهروندی نشان میدهد. در همین زمینه سهم اقلیتهای مختلف در مدیریت امور را افزایش خواهم داد.
ح-رعایت بسیاری از حقوق بدیهی شهروندان
رعایت بسیاری از حقوق بدیهی شهروندان از جمله حق آموزش برای همه و جلوگیری از محروم کردن جوانان از تحصیل و ستارهدار کردن آنان با توجیهات واهی جزو سیاستهای قطعی من در احیا و بسط حقوق شهروندی خواهد بود. حذف گزینش و سهمیهبندیهای ناعادلانه جنسیتی و ۴۰درصدی و امثالهم در ورود به دانشگاهها و سیاستهای غلط و ناعادلانهای چون بومیگزینی و نیز بازنشسته کردن اجباری اساتید باتجربه و برچیدن ترس و هراس از حراستها و دانشگاهها از پایههای عدالت آموزشی در نگاه من است.
ط-به روز کردن قوانین خانواده، حقوق زنان
درخواست به روز کردن قوانین خانواده، حقوق زنان، قانون مجازات و حتی بخشهایی از قانون مدنی از طریق ارائه لایحه و هماهنگی با قوه قضائیه به نحوی که این قوانین را متناسب با نیازهای رو به رشد جامعه در حال تحول ما نماید، محور بعدی این شعار کلیدی است. نگاه نابرابر نسبت به جایگاه و حقوق زنان و از آن بدتر اجرای ناعادلانه و غیرمتوازن این حقوق نقیصه جدی است که عموم صاحبنظران به این وضعیت انتقاد دارند.
ی-نقد و مخالفت موثر با رفتارهای غیرقانونی
نقد و مخالفت موثر با رفتارهای غیرقانونی بهویژه در مراحل اولیه دادرسی از قبیل رفتار در بازداشتگاهها، عدم رعایت حقوق زندانیان و متهمان و حتی مجرمان و نیز منع دخالت در زندگی شخصی مردم، بیش از گذشته مورد اهتمام خواهد بود. همچنین بازنگری در قانون مجازات و کاستن از اعدامهای غیرضرور بهویژه درباره کودکان را دنبال خواهم کرد.
ک-دسترسی آزاد به اطلاعات از طریق اینترنت
نگاه جاری به محدود کردن دسترسی آزاد به اطلاعات از طریق اینترنت و محدود نمودن شرایط برای استفاده از آن، (از جمله اعمال محدودیت در سرعت و پهنای باند و نیز انحصار در عرضه آن و در نتیجه افزایش قیمت) مقاومت بیهوده و ضررآفرینی است که در دولت آینده نقشی نخواهد داشت. جامعه ما، جامعه بانشاطی است که بیشترین وبلاگنویسان را دارد. این جامعه شایسته آن نیست که با چنین محدودیتهایی مواجه گردد. همچنین محدودیتهای اعمالشده سالهای اخیر در حوزه چاپ و نشر کتاب هیچ کمکی به بهبود امور نمیکند، سهل است که آثار منفی آن بیشتر هم شده است. متاسفانه طی سالهای اخیر ممیزی نه تنها محدود نشده که به تئاتر، فیلم و دیگر فعالیتهای هنری و آفرینشی نیز به صورت نامتناسبی سرایت کرده است و از همه بدتر اینکه دستورالعملهای فراقانونی برای مطبوعات صادر شده است که باید لغو و متوقف شود.
۳- برنامههای کروبی در زمینه احیای برنامه ریزی
اولین هدف من که در ذیل شعار احیای برنامهریزی صورتبندی شده است، درصدد بازسازی تشکیلات و شوراهای برنامهریزی در ساختار دولت و اعتبار بخشیدن به جایگاه مشاوره، کارشناسی و خرد جمعی و نیز پذیرش دانش ، علم ،منطق و عقلانیت مبنای این مشارکت و برنامهریزی است. گستره این برنامهریزی تنها در نظام اداری محدود نخواهد شد، بلکه تمهیدات لازم برای مشارکت کلیه نخبگان غیر دولتی را نیز شامل خواهد شد.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی
انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شوراهای عالی در کشور که مرکز تصمیمگیری درباره برنامههای کارشناسی شده بود، فقط نمادهایی از حذف برنامهریزی از نظام مدیریتی کشور است
حامیان مهدی کروبی
احزاب و گروه ها:
حزب اعتماد ملی
حزب ترقی ایران شاخه قم
سازمان ادوار تحکیم وحدت
شخصیتها:
سید محمد علی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز
ایت الله سید محمد موسوی بجنوردی، عضو مجمع روحانیون مبارز
عباس عبدی، روزنامه نگار
جمیله کدیور، نماینده ادوار مجلس
غلامحسین کرباسچی، شهردار اسبق تهران
عطاء الله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت سید محمدخاتمی
محمد علی نجفی، وزیر آموزش و پرورش دولت هاشمی رفسنجانی
عبدالکریم سروش